Redőny javítása, gurtni csere

A múltkor írtam a gurtnitároló doboz cseréjéről. Most következzék egy sokkal bonyolultabb művelet: a gurtni cseréje.

 

Őszinte leszek: ez volt az első gurtni cserém, így el is szöszöltem vele több, mint egy órát. Nem bonyolult, nem is nehéz munka, hanem inkább úgy fogalmaznék, hogy bonyolult, nehéz munka. 😉

 

redőny1

 

Lépésről lépésre írom le, így a végén rájössz, hogy ez egy nem nehéz, nehéz munka. 😀

Az adott redőny egy műanyag, külső tokos redőny volt. A munka könnyen indult, essünk is neki!

 

Először a redőny ütközőjét kell eltávolítani. Ez akadályozza meg, hogy a redőnyt túlhúzd, belehúzd a tokba. Ezek után a redőnyt bele kell húzni a tokba, és szigetelő szalaggal, vagy kötéllel össze kell erősíteni. Ez meggátolja a redőny leszaladását.

Majd a gurtni végét kell kibányászni az automatából, vagyis a gurtnitároló dobozból. Ha ez nehezen megy, a kis rögzítő pöcök nem jön elő, akkor a gurtnitárolót szét kell szedni. Célszerű leszedni az ablakkeretről, és vízszintesen, csavarral felfelé lefektetni valahova, hogy szétszedés közben a rugós szerkezet szét ne ugorjon. Ezután a régi gurtnit a rögzítő pöcökről le kell emelni, a pöcköt az ütközőn kihúzni, és egy csavarral, vagy a pöckön lévő szakállkával az ütközőhöz rögzíteni.

A következő lépésben a felső vezető görgőt le kell szerelni, a gurtnit be kell húzni a tokba, majd egy hurkos dróttal az ablak irányából a gurtni tárcsájáról a gurtnit le kell emelni. Ezt a hurkos drótdarabot én egy bicikliküllőből hajlítottam meg, ilyen lett:

 

redőny4

 

Eddig minden egyszerű volt. A neheze most következik, ugyanis a régi gurtnit el kell távolítani.

Apropó, gurtni. A redőnyökhöz általában 14 mm széles gurtni kell. Vagy 20 mm-es. 😉 Először, mielőtt elszaladnál megvenni az új gurtnit, mérd le, hogy a tied milyen széles. Azt is nézd meg, hogy milyen színű. mert többfélét lehet kapni.

Tipp: ne nagyáruházban vedd meg a gurtnit, hanem szaküzletben, méretre szabva: Egy normál méretű ablakhoz 3,5 méternyi gurtni kell, felesleges megvenned 20 méretes kiszerelésűt a nagyáruházban!

Szóval gurtni eltávolítása. A kis kampós dróttal az ablak felől benyúlsz, a gurtnit beakasztod a kis kampóba, majd a gurtnid kihúzod a lyukon keresztül. Így a teljes gurtni a kezedben lesz, már “csak” a tárcsán lévő rögzítőfülből kell kipiszkálni a gurtnit. Igen, de a gurtniból nem látsz semmit!

 

redőny2

 

A képen ugyan még nincs teljesen felhúzva a redőny, nincs rögzítve a tokjában, de láthatod a nehézséget: azon a kis résen keresztül, tapogatva, a hurkos drótot használva meg kell keresni a gurtni végén lévő csomót, és azt a résen ki kell húzni. Amikor már meg tudod fogni a gurtni, könnyebb a helyzet, egyszerűen kihúzod az egészet. A munka első felével kész vagy, a régi gurtnit kiszedted.

 

Az összeszerelés azzal kezdődik, hogy a méretre szabott, új gurtni két végén a kiálló kis műanyag szálakat egy öngyújtóval elégeted, így a gurtni nem fog kibolyhosodni. Majd a visszafűzés legnehezebb része következik: a gurtnit vissza kell ügyeskedni a tárcsa nyílásán keresztül. Ez a nyílás egy gurtni vastagságánál kicsit vastagabb, kb 4 cm-es rés. A szemed nem tudod használni, tapogatózva tudod a gurtnit visszaimádkozni. Ha ez meg van, a gurtni végére köss egy csomót, majd a szabad végét megfogva addig húzd, amíg a csomó meg nem akad.

Jó hírem van, a nehezével kész vagy! Most a gurtnit kell felcsévélni a tárcsára, figyelve, hogy ne csavarodjon meg.

Itt figyelj nagyon! A tárcsát LEFELÉ kell tekerni, úgy, hogy a gurtni alulról tekeredjen fel a tárcsára! Ha belegondolsz, ez logikus, mert így biztosítod azt, hogy amikor lefelé húzod a gurtnit, a redőny felemelkedik, és fordítva.

Szóval a gurtnit feltekerted. Az ablakkereten lévő kis lyukon be kell nyúlni a hurkos dróttal, ráakasztani a gurtnit, és kihúzni. A gurtnira most kell felfűzni a terelőgörgőt.

Majd a gurtni végén kell egy kis bemetszést ejtened, valami ilyesmit:

 

redőny3

A szálakat természetesen itt is el kell égetni. Az ablakkeretre visszaszereled a terelőgörgőt, a gurtnit a kis bemetszés segítségével rögzíted a pöcköcskére, majd ezt a pöcköt ÓVATOSAN bevezeted a gurtnitároló dobozba. Hagyod, hogy a gurtnit felcsévélje az automata, a redőnyre visszaszereled az ütközőket, a csavarokat ÓVATOSAN meghúzva.

És még nincs kész. Még be kell állítani a gurtni hosszát. Nem mindegy ugyanis, hogy mennyi gurtni van a dobozban, és mennyi a redőny tengelyén lévő tárcsán!

A gurtni hosszát úgy kell beállítanod, hogy leeresztésnél a redőny teljesen lejöjjön, de a gurtni a dobozból ne jöjjön ki, felhúzásnál is bejárja a redőny az egész utat.

Beállításnál előfordulhat, hogy a redőny megint teljesen be kell húznod a tokba. Ilyenkor az ütközőt természetesen le kell szerelni.

 

De előbb-utóbb sikerül a beállítás, és ezzel el is készültél!

 

No, a gurtni szót ilyen sokszor egymás után még sose írtam le! 😉

Igazat megvallva egy profi redőnyös mindezzel 15-30 perc alatt meg van. Nekem kicsivel több, mint egy órámba telt ugyanez.

Azt hiszem, most már érted, miért írtam azt erre az egyszerű, könnyű munkára, hogy nehéz, bonyolult meló! 😉 Még leírni se volt egyszerű.

 

És ráadásul mindez csak a műanyag redőnyökre igaz. Az aluredőnyöknél egy kicsit másként van mindez, annak lépéseit majd akkor írom le, ha már csináltam ilyen gurtnicserét is! 😉

 

 

 

Redőny javítása, gurtni csere” bejegyzéshez egy hozzászólás

Hozzászólás